Sidste efterår gik vi i luften med en kampagne for at sætte fokus på sæsonens danske frugt i samarbejde med Vores Jord, og nu er resultatet tikket ind – læs med her.
Frugtindsatsen, der bar frugt
15.05.2023Formålet med kampagnen var at støtte op om den danske frugtproduktion, som var udfordret, da udgifterne til lagring, pluk og personale blev voldsomt udfordret, og samtidig var konkurrenceevnen mod de udenlandske æbler forringet. Den danske sæson strækker sig nemlig fra september til april, og byder på en bred pallette af dejlige smage og sprødheder.
Udfordringer ledte til handling
Derfor blev der sat gang i en kampagne, der skulle lave om på netop dette, og resultatet har kun været positivt; Markedschef for Cater Grønt, Benjamin Larsen, fortæller om situationen:
”Dansk Cater (AB Catering, BC Catering og Inco Cash & Carry) er rigtig stolte af den indsats, vi sammen med vores kunder har gjort for at fremme fokus og dermed salget af danske æbler i den danske sæson.
Udfordringerne hobede sig op i starten af sæsonen med øgede udgifter til lagring grundet energikrisen, samt de generelt øgede udgifter i løn, emballage etc. Samtidig havde avlerne udfordringer med at konkurrere med de udenlandske æbler, og det, syntes vi hos Dansk Cater, var helt forkert.
Derfor lavede vi denne indsats, som – kan vi med stolthed fortælle – mere end fordoblede vores salg i både kilo og kroner. På den måde hjalp vi en lille smule til i år, men den vigtigste indsats lå i, at vi satte et ekstremt stort fokus på, at vi skal spise danske æbler i den danske sæson.
Dette, håber vi, giver en øget bevidsthed i de mange kommende sæsoner – vi vil i hvert fald stadig støtte massivt op om den danske frugtavl i sæson!”
En forskel, der kan mærkes
Det gør en verden til forskel for de danske frugtavlere, når der sættes fokus på deres arbejde og varer; Falke Løvsø, der er marketing- og udviklingschef i Gasa Nord Grønt, udtaler:
”Produktionen og afsætningen af dansk frugt har været under pres de seneste mange år. Vi synes, at dansk frugt i sæson er noget af det mest fantastiske, der findes, og vores dygtige avlere gør sig hver dag umage for at dyrke de bedste råvarer. Derfor betyder det også ekstra meget, når en stor foodserviceaktør (Dansk Cater, red.) går ud og tager ansvar.
På vegne af vores danske frugtavlere vil vi gerne takke AB Catering, BC Catering og Inco Cash & Carry – samt alle deres kunder – for at støtte op om den danske frugtproduktion. Vi håber, at der fremover fortsat vil være et øget og stærkt fokus på dansk frugt, så vi kan dyrke mangfoldigheden af de mange sorter, vi har i den danske frugtsæson.”
Der er altså mange gode grunde til at vælge dansk i sæson; i forbindelse med kampagnen blev der produceret nogle videoer om den danske frugt og anvendelsen af den, som du kan få et gensyn med lige her:
GÅ TILBAGE