Hør historien bag familievirksomheden Søris, som har dyrket økologi siden 80erne.
Fra Andesbjergene til Ølstykke
01.11.2016Søris er en familievirksomhed, der igennem næsten 30 år og 3 generationer har dyrket økologiske grøntsager på gården i Nordsjælland med det primære formål at gøre sunde velsmagende råvarer tilgængelige for så mange mennesker som muligt. I 2017 har de 30 års jubilæum.
Fra dannelsesrejse i Sydamerika til landbrugsskole
At være landmand af 3. generation er ikke noget, der kommer af sig selv. Det er hårdt arbejde, fortæller Jan Algreen direktør for Søris. Han har haft en visionær far og farfar, som ikke var bange for at prøve nye ting af samt udvikle og ikke altid gøre tingene, som man altid har gjort. Jan Algreen havde først en idé om, at han skulle være journalist. Han arbejdede på gården som ung men troede ikke, det var noget, han skulle på sigt. Jan fortæller, at hans far var klog i den henseende og ikke pressede på for, at sønnen skulle tage over. Under en dannelsesrejse i Sydamerika, sad Jan i Andesbjergene og tænkte, at hvis der var noget, han ville være stolt af, så var det at lave gode sunde varer til kunderne. Efterfølgende da han kom hjem fra Sydamerika, sagde han til sin far, at han godt kunne skrive ham op til landbrugsskolen.
Kommerciel vinkel på økologi
De første, der dyrkede økologiske grøntsager, var ”biodynamikerne” tilbage i 40’erne og 50’erne. De få, der var tilbage i 80’erne, som udsprang af 70ernes fokus på miljø, kunne Søris spørge til råds, da de startede med økologisk dyrkning. Direktør Jan Algreen fortæller, at det var meget anderledes dengang at dyrke økologisk. Man havde en anden tilgang til økologisk dyrkning, som var præget af, at man havde dyrket konventionelt landbrug før. Her var tankegangen, at tingene skulle præsenteres så godt som muligt og være af en høj kvalitet. Man vaskede gulerødderne, inden man sendte dem, selvom dogmet var, at man skulle sende økologiske varer med jord på. ”Lige så snart vi gjorde det og tog en kommerciel vinkel på økologi, så begyndte vi at sælge mere” - fortæller Jan Algreen.
Samarbejde med økologiske avlere
Det var et længe næret ønske hos Jans far at stoppe med at bruge sprøjtemidler, som ligeledes så en kommerciel mulighed i det. Søris blev hjulpet godt på vej af Svanholm Gods, som var et gammelt, stort kollektivt landbrug, som så en fordel i at samarbejde med Søris, så de sammen kunne løfte økologi op til den almindelige forbruger. Svanholm Gods anerkendte, at for at økologi skulle slå igennem, skulle det gøres kommercielt, og der havde Søris nogle kompetencer, som kunne sættes i spil. I dag har Søris fortsat et samarbejde med Svanholm Gods og pakker en del af deres grøntsager.
Jan fortæller, at det i høj grad karakteriserer den måde, Søris arbejder på, at de samarbejder med mange forskellige økologiske avlere. Søris ligger i Nordsjælland, hvor det er svært at komme til jord og svært at få vandingstilladelser. Derfor allierer de sig med nogle af de gamle etablerede økologiske avlere men også med nye. Det giver en stor leveringssikkerhed, at Søris både selv men også sammen med andre kan løfte ordrerne. Vejr og vind er mere og mere ustabile faktorer så ved at sprede samarbejdet ud på større geografiske områder opnås gode fordele. Det er en ideel måde at vækste på og samtidig sprede risikoen, forklarer Jan.
Da Jan sammen med sin nabo overtog bedriften fra sin far, byggede de et stort pakkeri, så de var klar til at håndtere både store kunder og ordrer. På den måde blev der pakket både varer fra egen produktion og fra de importerede økovarer.
Økologisk landbrug versus konventionelt
Der er altid udfordringer ved at dyrke økologisk landbrug. Der dyrkes eksempelvis flere kål, end der er solgt for at være forberedt på ukendte scenarier. "En konventionel kartoffelavler kan høste 3-4 gange mere per hektar, end vi kan økologisk. Planlægning er nøglen til, at det kan lade sig gøre at dyrke økologisk" fortæller Jan.
Ukrudtsbekæmpelse ved fx rodfrugter er en høj udgiftspost. Generelt er lugeomkostningerne næsten 5 gange højere ved økologisk landbrug sammenlignet med konventionelt landbrug.
Derudover er fx økologiske gulerødder meget sårbare, så de skal håndteres med håndlugning. På den måde er økologi generelt dyrere at dyrke, men markedet har også erkendt, at økologi koster mere pga. det merarbejde, der følger med, vurderer Jan.
Foodservice fylder i dag halvdelen af forretningen
Tidligere var foodservice begrænset til nogle få grossister på grønttorvet. Men Søris har siden da fået bygget segmentet op og lagde for 7 år siden en helt bevidst strategi om, at foodservice skulle udgøre halvdelen af forretningen. Derefter gik de benhårdt efter at præge denne sektor, med succes, da Foodservice i dag fylder halvdelen af forretningen.
Jan fortæller, at stadig færre vælger at have madpakke med på arbejde og i stedet efterspørger økologiske varer i langt højere grad. Den øgede efterspørgsel har Søris været hjulpet godt på vej af. Derudover vil de større firmaer gerne nurse deres medarbejdere og være socialt ansvarlige og kunne skilte med, at dele af buffeten er økologisk.
Udover foodservice-segmentet vil Søris gerne udvikle en større og større produktflade. Seneste skud på stammen er færdigretter, da efterspørgslen efter sund mad on-the-go er i vækst. Flere og flere bliver ”flexitarer” (personer der undgår kød på udvalgte dage) og her er en kartoffel/porre tærte eller en god græskarsuppe oplagt, ifølge Jan.
Gensidig vidensdeling er nøglen til succes
Opskriften til at udbrede økologi og skabe yderligere vækst i virksomheden er ifølge Jan meget klar. "Vi er optagede af at fortælle vores historie, drevet af lysten til at dele ud af vores viden om hvordan tingene er lavet, hvad vi gør og hvorfor vi gør det. Man får en masse god feedback tilbage på den måde, som vi kan bruge i vores virksomhed. Vi er stolte af det, vi laver, og det er vi ikke blege for at vise til omverdenen".
GÅ TILBAGE