Øget interesse for økologisk kød og pålæg

Øget interesse for økologisk kød og pålæg

Hvordan udvikler økologien sig inden for kød og pålæg? Vi har spurgt en af Danmarks måske mest velkendte økologiske producenter, Peter Aalbæk fra Aalbæk Specialiteter.

Økologi er et område, der er i konstant bevægelse indenfor fødevarebranchen. Et af fyrtårnene indenfor økologi er Aalbæk Specialiteter, der blev grundlagt i 1920. Trods en virksomhedshistorie, der strækker sig ud over næsten et århundrede, har virksomheden ikke stået stille, men derimod omfavnet en bæredygtig filosofi med et mantra om, at naturen er klogere, end vi er. Sortimentet fra producenten er derfor karakteriseret af økologi, ingen tilsætningsstoffer og et fokus på den rene råvare. Aalbæk Specialiteter er den dag i dag en af Danmarks største producenter af økologisk pålæg. 

BC Catering og Aalbæk Specialiteter har gennem et tæt samarbejde udviklet en unik serie af økologisk pålæg i den kompromisløse kvalitet, som Aalbæk Specialiteter er kendt for. Helt præcist har samarbejdet resulteret i ti velsmagende, økologiske varianter og omfatter både spegepølser, leverpostej og bacon, der alle er kendetegnet ved en udsøgt smag og høj kvalitet.

Vi har taget en snak med Peter Aalbæk omkring, hvordan han mener, at økologien inden for pålæg og kød har udviklet sig gennem den seneste tid og et bud på, hvordan fremtiden ser ud inden for dette felt.

”Det er klart mit indtryk, at der er en stigende interesse hos forbrugeren, og dermed også blandt gæsterne ude i køkkenerne, som er medvirkende til at skubbe til efterspørgslen ude i de professionelle køkkener. De overordnede trends i markedet, der taler for mere bæredygtighed, giver også en naturlig nysgerrighed og interesse for økologi ude blandt de professionelle i køkkenerne”, fortæller Peter.

Ifølge Peter er især dyrevelfærd og ingen brug af tilsætningsstoffer et område, der anerkendes i en væsentligt større grad i dag end tidligere.

”I de år, jeg har været med, har der været mange cyklusser indenfor økologien, men i dag ser man et større fokus på dyrevelfærd og det at spise mindre kød. Efterspørgslen af det kød, der spises, skal til gengæld være opdrættet godt, og slutproduktet skal være af en god kvalitet uden tilsætningsstoffer. Det er et andet værdikodeks, der gælder i dag end tidligere, og det, tror jeg, varer ved.” fortæller Peter.

Det Økologiske Spisemærke kan eksempelvis være med til at fremme de økologiske indkøb i de professionelle køkkener. Det Økologiske Spisemærke findes i tre udgaver; guld, hvor 90-100% af produkterne er økologiske. Sølv, hvor 60-90% er økologisk og bronze med 30-60% økologi. Spisemærkerne kan opnås ved enten at opgøre køkkenets andel af økologisk indkøb økonomisk, eller hvor stor en vægtandel af ens varer der er økologiske. Her tillader bronzemærket en økologisk procentdel på helt ned til 30%. ”At gøre lidt er altid bedre end ingenting, og her er spisemærkerne rigtig gode – og så er budskabet tilmed meget let at forstå”, afslutter Peter. 

Se et udsnit af de spændende produkter fra Aalbæk Specialiteter herunder.

GÅ TILBAGE

Relaterede varer