Hør hvordan Thorsbjerggaard både følger efterspørgslen i markedet og hele tiden fornyer sig selv med nye spændende grøntvarer.
En gård i Solskinsbyen Skælskør
10.10.2016Thorsbjerggaard er leverandør af grøntsager til BC Catering og blev grundlagt for over 30 år siden i 1984 og er beliggende kun få kilometer fra Skælskør i Sydvestsjælland. Gården ejes og drives i dag af Peter Brødsgaard.
Thorsbjerggaard er placeret meget fordelagtigt i forhold til klimaet. Skælskør bliver i daglig tale kaldt for ”Solskinsbyen” og er med sit milde klima særdeles velegnet til landbrug og udvalgte afgrøder. Gården er blandt de eneste, som laver babymajs herhjemme og på trods af, at det er en niche, får det stor interesse fra kunderne.
Fokus på kundernes efterspørgsel
For at Thorsbjerggaard altid er spændende overfor kunderne, er det vigtigt for dem at følge efterspørgslen i markedet. ”Vi skal gerne lave det, som kunderne ønsker at købe. Derfor tager vi både udgangspunkt i de helt umiddelbare behov ude hos kokkene, men vi forsøger også at finde huller i markedet og nye produkter” fortæller Peter.
At Thorsbjerggaard har fokus på at være på forkant med kundernes behov kræver også fagligt snilde, da det kan tage op til 3 år, før en ny grøntsagskultur er klar. Derfor er det vigtigt at have fingeren på pulsen, da man skal kunne se nogle år ud i krystalkuglen.
Grøntsagspasta har vundet stort indpas i den danske dagligvarehandel og i forhold til de sæsonaktuelle græskar, har Peter stor tiltro til, at der netop i denne sammenhæng er en udvikling på vej i form af spaghettigræskar, som kan bruges i stedet for pasta og har meget få kulhydrater.
Inspiration fra udlandet
Udover at satse på det traditionelle og brede udvalg af grøntsager, gør virksomheden også en dyd ud af at kigge ud over landets grænser. ”Vi er ofte på inspirationsrejser i både England, USA og mange andre lande. Når vi finder noget, vi synes ser spændende ud, er det første vi undersøger, om det overhovedet kan lade sig gøre at dyrke i Danmark. Herefter præsenterer vi det for vores kunder, og er det noget, de kan li’, så er vi ikke blege for at prøve det af. Det gør også samtidig vores arbejde spændende, at vi hele tiden kan udvikle vores landbrug med nye spændende tiltag og følge de trends, der jo opstår hele tiden” forklarer Peter.
Økologi vinder indpas
Der bliver både dyrket økologiske og konventionelle grøntsager hos Thorsbjerggaard, og netop økologi er noget, der kan mærkes, at efterspørgslen bliver større og større efter. Nogle økologiske produkter er dog billigere at introducere i køkkenet end andre. F.eks. økologiske græskar eller hvidkål rækker langt, så det er en god og billig måde at komme i gang med økologi i sit køkken på, siger Peter.
Fra politisk side er der i den Økologiske 2020 Handlingsplan også bestemt, at der skal bruges mere økologi i storkøkkenerne, og virksomheden er allerede ved at forberede sig på dette ved at omlægge mere og mere af produktionen til økologi.
Strategien for fremtiden på gården er simpel – at holde fast i at være dér hvor kunderne er, men samtidig inspirere kunderne med nye, spændende produkter og varianter.
Se udvalgte produkter fra Thorsbjerggaard nedenfor.
GÅ TILBAGE